Όλοι οι γονείς θέλουν τα παιδιά τους για να πάρουν καλούς βαθμούς στο σχολείο.
Αλλά γιατί είναι ένας καλός μαθητής έχει σημασία; Το πιο σημαντικό από όλα είναι για την ποιότητα ζωής του.
Πολλές έρευνες έχουν αποδείξει ότι οι άνθρωποι που ξέρουν αρκετά καλά μαθηματικά για να χειριστούν τα οικονομικά και τα φορολογικά τους θέματα, οι οποίοι κατανοούν το οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον που επηρεάζει την προσωπική τους ζωή, οι οποίοι γνωρίζουν πράγματα σχετικά με την φύση και τον επιστημονικό κόσμο, οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν την ανθρώπινη κληρονομιά της τέχνης και της λογοτεχνίας για να δώσουν νόημα στη ζωή τους, αυτοί οι άνθρωποι έχουν πιο γεμάτη και πιο ευτυχισμένη ζωή, είναι ικανοί να λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις και είναι πιο υπεύθυνοι πολίτες.
Μήπως αυτό σημαίνει ότι ένα παιδί που δεν πάει στο πανεπιστήμιο, δεν μπορεί να ζήσει μια ικανοποιητική ζωή; Φυσικά και όχι. Αλλά τα τελευταία σαράντα χρόνια έρευνες έχουν αποδείξει ότι όσοι έχουν πτυχία κερδίζουν 60% περισσότερο από εκείνους που δεν έχουν. Εκτός αυτού, οι περισσότερες θέσεις εργασίας με αξιοπρεπείς αποδοχές, και μεγαλύτερη ζήτηση προτιμούν (και τις περισσότερες φορές απαιτούν) πτυχίο πανεπιστημίου, παρά το απολυτήριο λύκειου. Οι σημερινές απαιτήσεις των εργασιών, έχουν όλο και μεγαλύτερες απαιτήσεις γνώσεων και εξειδίκευσης. πχ. η προετοιμασία για μια καριέρα στο χώρο της επισκευής αυτοκινήτων απαιτεί πλέον περισσότερο γνώσεις χειρισμού ενός υπολογιστή παρά ενός γαλλικού κλειδιού. Ένας ξυλουργός ο οποίος φιλοδοξεί να γίνει κατασκευαστής χρειάζεται να ξέρει αρκετά μαθηματικά για τον σχεδιασμό των επίπλων του , για να κάνει σωστές εκτιμήσεις του κοστολογίου των προϊόντων που θέλει να παράγει, για την μισθοδοσία και για πολλά άλλα θέματα εκτός από την καθαρή δεξιότητά του στην κατασκευή των επίπλων.
Με λίγα λόγια, βοηθώντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα παιδιά μας να αναπτύξουν τις γνώσεις τους και να αποκτήσουν ένα ευρύτερο τρόπο σκέψης, σίγουρα δεν είναι το παν, αλλά είναι αναμφίβολα ένα μεγάλο δώρο και εφόδιο για το μέλλον που μπορούμε να δώσουμε στα παιδιά μας.
Αλλά η σχολική επιτυχία δεν είναι δυνατή χωρίς την αγάπη της μάθησης.
Πώς λοιπόν μπορούμε να την ενθαρρύνουμε και να την εμφυτεύσουμε στα παιδιά μας;
Ένα μωρό που του λένε «όχι» ή «μη», καθώς εξερευνά τον κόσμο του, μαθαίνει να μην ρωτά και να σταματά την περαιτέρω αναζήτηση και εξερεύνηση. Ένα μικρό παιδί που συνεχώς δεν του επιτρέπουν να σκαρφαλώνει ψηλότερα (και όχι απλώς και μόνο για λόγους ασφαλείας) δεν θα γίνει ένας εξερευνητής, είτε σωματικά είτε ψυχικά. Όσο περισσότερο λέτε «όχι» ή «μη» σε ένα μωρό, τόσο περισσότερο ο εσωτερικός του κόσμος θα γεμίσει με περιορισμούς, με αποτέλεσμα να υπάρχουν αυξημένες πιθανότητες το παιδί να αποκτήσει χαμηλό IQ .
Σκέφτεστε ότι το παιδί πρέπει να μάθει τα όρια και να αποκτήσει εσωτερικό έλεγχο; Κι όμως το παιδί με αυτό τον τρόπο το κάνει. Ακριβώς όπως καταφέρνει να αναπτύξει τον εσωτερικό έλεγχο της ούρησής του. Και περίπου στον ίδιο χρονικό ορίζοντα.
Μην σπαταλάτε τα χρήματά σας σε εκπαιδευτικά παιχνίδια. Τα περισσότερα έχουν αποδειχθεί ότι είναι αντιπαραγωγικά. Σκεφτείτε τα παιχνίδια που μπορούν να χρησιμοποιηθούν δημιουργικά με πολλούς τρόπους, και όχι τα παιχνίδια με περιορισμένες χρήσεις και γενικότερα με προκαθορισμένο τρόπο παιχνιδιού. Τα κλασικά παιχνίδια (μπλοκ ζωγραφικής, μπογιές, πηλός, μαριονέτες, κούκλες, αρκουδάκια, αυτοκινητάκια ή άλλα οχήματα) εξακολουθούν να είναι οι καλύτερες επιλογές. Αντί για τα παιχνίδια με συγκεκριμένους χαρακτήρες ή πλοκή της ιστορίας, να ενθαρρύνετε το ελεύθερο παιχνίδι, το οποίο ασκεί το μυαλό και τη φαντασία, και αφήνει το παιδί να ορίσει νέους δικούς του ορίζοντες στον τρόπο παιχνιδιού. Έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά που παρακολουθούν τηλεόραση είναι πιο επιρρεπή στο να υιοθετήσουν μοντέλα συμπεριφορών αυτών που παρακολουθούν από τα παιδιά που συμμετέχουν σε πιο ευέλικτα και δημιουργικά παιχνίδια.
Τα παιδιά είναι εκ φύσεως επιστήμονες, και μαθαίνουν μέσα από την πράξη. Θα πειραματιστούν μόνο και μόνο για να δουν τι θα συμβεί. Εσείς γνωρίζετε ότι το αυγό θα σπάσει αν πέσει στο πάτωμα, αλλά ένα παιδί με αυτοεκτίμηση θέλει να το δοκιμάσει για να δει ότι θα συμβεί και στο ίδιο. Κάντε υπομονή. Ανεχθείτε μια περιορισμένη κατάσταση χάους στο σπίτι. Και φυσικά θα πρέπει επίσης να ανεχθείτε την προσπάθειά του παιδιού να σας βοηθήσει να καθαρίσετε το σπασμένο αυγό από το πάτωμα, μια προσπάθεια η οποία όμως μπορεί να κάνει τα πράγματα χειρότερα, αλλά είναι μια σημαντική αρχή για να μάθει το παιδί σας την υπευθυνότητα. Αφού έσπασε το αυγό θα πρέπει να το καθαρίσει από το πάτωμα.
Στο τέλος της διαδικασίας, η ικανότητα του παιδιού να τα πάει καλά στο σχολείο θα εξαρτάται λιγότερο από την ικανότητά του να απομνημονεύει και περισσότερο στη συναισθηματική του ανάπτυξη, όπως την ικανότητά του να διαχειριστεί την απογοήτευση, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις νέες προκλήσεις. Πρωταρχικός στόχος για την σωστή ανάπτυξη του παιδιού σας στην προσχολική ηλικία είναι να αναπτύξει μια υγιή συναισθηματική ζωή και μια περιέργεια για τον κόσμο, και όχι να μάθει να διαβάζει (αυτό θα γίνει αργότερα στην πρώτη τάξη του δημοτικού).
Μην ελέγχετε τις γνώσεις του παιδιού σας, και μην αφήνετε τη γιαγιά να το κάνει. Δεν έχει σημασία αν ένα μικρό παιδί προσχολικής ηλικίας μπορεί να σας απαντήσει για το τι χρώμα είναι ένα αυτοκίνητο, ή σχετικά με το τι σημαίνει η πινακίδα STOP. Αν δεν ξέρουν την απάντηση θα αισθανθούν άσχημα επειδή θα νομίζουν ότι θα έπρεπε να το γνωρίζουν. Οι ερωτήσεις σας θα πρέπει να περιορίζονται σε αυτές που ξέρετε εκ των προτέρων ότι θα πάρετε τις σωστές απαντήσεις. Αν δεν γίνει αυτό, και το παιδί απαντήσει λάθος σε μία ερώτηση, τότε ακόμα και το πιο έξυπνο παιδί θα αισθανθεί χαζό και θα του εγκατασταθεί το αίσθημα της αυτοαμφιβολίας. Αυτή η αυτοαμφιβολία μπορεί να διαρκέσει για το υπόλοιπο της ζωής του, ανεξαρτήτως του πόσο έξυπνο μπορεί να είναι το παιδί.
Είναι γεγονός ότι κάθε επαφή με το παιδί σας είναι και μια πηγή μάθησης για αυτό. Αλλά σκεφτείτε καλά τι θέλετε να το διδάσκετε εσείς σαν γονιός. Για παράδειγμα, σε μια βόλτα στη φύση θαυμάστε μαζί τα μυστικά της φύσης, αλλά αντισταθείτε στον πειρασμό να του δείχνετε και του λέτε τί είναι το κάθε ζωντανό πλάσμα που βρίσκετε στην βόλτα σας, και να καταλήξει έτσι η βόλτα να γίνει μια εκπαιδευτική εκδρομή. Επισημάνετε του γενικά για το θαύμα και την ομορφιά της φύσης και τη χαρά που μας δίνει μια βόλτα σε αυτή. Βοηθήστε το παιδί σας να εκφράζει τις δικές τους ερωτήσεις και θεωρίες. Παρατηρείστε μαζί με το παιδί σας τα διάφορα σχέδια που δημιουργεί ο πάγος, τις διάφορες φάσεις της σελήνης, τον τρόπο που πετάνε τα πουλιά. Τα γεγονότα είναι στην καλύτερη περίπτωση δευτερεύοντα, ενώ στη χειρότερη περίπτωση θα είναι μια πλήρης απόσπαση της προσοχής του παιδιού από τη μαγεία της ζωής. Η μαγεία της φύσης είναι αυτή που θα εμπνεύσει το παιδί σας να θέλει να μάθει περισσότερα στοιχεία για την φύση.
Μόλις το παιδί σας αρχίσει το σχολείο, καθορίστε τον τόπο και τον χρόνο που θα διαβάζει τα μαθήματά του, στο ίδιο δωμάτιο με εσάς. Αν αποκτήσει τη συνήθεια να διαβάζει σε ένα γραφείο με όλα τα βιβλία και την γραφική ύλη που χρειάζετε, θα είναι πολύ πιο συγκεντρωμένο. Και αυτό θα του δώσει την ικανότητα να δαμάσει την περιέργειά του και να επικεντρωθεί στο δυσάρεστο καθήκον του διαβάσματος των μαθημάτων του.
Ο πιο σημαντικός παράγοντας για την επιτυχία του παιδιού σας στο σχολείο (εφόσον το παιδί σας έχει νοημοσύνη εντός των φυσιολογικών ορίων και δεν έχει μαθησιακές δυσκολίες) είναι να υπάρχει ένας γονιός στο σπίτι που να ενδιαφέρεται για τα μαθήματά του παιδιού. Κάποιος που γνωρίζει για το τί συμβαίνει σε όλα τα θέματα του παιδιού, και τί πρέπει να διαβάσει το παιδί κάθε μέρα στο σπίτι. Το να ενδιαφέρονται οι γονείς μόνο για τον έλεγχο κάθε τρίμηνο δεν είναι αρκετό. Τα παιδιά χρειάζονται βοήθεια για να μείνουν συγκεντρωμένα κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και όχι ενδιαφέρον και τιμωρία μόνο όταν παίρνουν τους βαθμούς.
Δεν είναι αλήθεια ότι οι γονείς δεν χρειάζεται να ασχολούνται με τις σχολικές εργασίες. Αντιθέτως, πρέπει να ασχολούνται. Αλλά η δουλειά του γονέα είναι να παρέχει υποστήριξη και καθοδήγηση, όχι απαντήσεις. Δεν είστε ο δάσκαλος, έτσι δεν αξιολογείτε εσείς τις εργασίες του. Αλλά του παρέχετε την βοήθειά σας ώστε να διαχειριστεί σωστά τις σχολικές του εργασίες. Ο στόχος σας είναι να βοηθήσετε το παιδί σας να αποκτήσει σωστές συνήθειες μελέτης. Πώς δηλαδή θα πρέπει λειτουργήσει για την εκμάθηση λέξεων ορθογραφίας; Πώς θα πρέπει να μάθει να συλλαβίζει λέξεις; Πώς να γράψει μία έκθεση; Πώς να ελέγξει αν είναι σωστή η εργασία του; Πως μπορεί να διαχειριστεί τον χρόνο του για μια εργασία που πρέπει να φτιαχτεί σταδιακά σε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα;
Στην πρώτη τάξη του δημοτικού, ο ρόλος σας μπορεί να είναι να βοηθήσετε το παιδί σας να σκεφτεί πως θα λύσει τις ασκήσεις των μαθηματικών. Μέχρι την τετάρτη τάξη του δημοτικού θα διαπιστώσετε ότι το μόνο που χρειάζεται να κάνετε, είναι να του κάνετε κάποιες ερωτήσεις σχετικά με το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει για την μελέτη του , πριν από τα διαγωνίσματα.
Όσο περισσότερο ενδιαφέρον δείχνετε στην μελέτη του παιδιού σας , τόσο το καλύτερο. Μείνετε σε επαφή με τον δάσκαλο και αφήστε το παιδί σας να ακολουθήσει το πρόγραμμά του , παρακολουθώντας διακριτικά την συνολική του επίδοση.
Μέχρι τη στιγμή που τα παιδιά είναι στην τετάρτη τάξη, η στάση τους απέναντι στην σχολική εργασία επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τους συνομηλίκους τους. Το επίπεδο της προσπάθειας που καταβάλλουν τα παιδιά για τις σχολικές τους εργασίες και το πόσο καλά τις κάνουν στο σχολείο , είναι αρκετά παρόμοιο μεταξύ των μελών μιας ομάδας συνομηλίκων και συμμαθητών που έρχονται σε επαφή. Εάν θέλετε το παιδί σας να τα πάει καλά με τα μαθήματά του, φροντίστε να βρίσκεται σε ένα σχολικό περιβάλλον με παιδιά που εκτιμούν τη μάθηση.
Διαβάζοντας στο παιδί σας είναι το πιο σημαντικό πράγμα που μπορείτε να κάνετε για να αυξήσει το IQ του. Αυτό σημαίνει να διαβάζετε στο παιδί σας ακόμη κι αν αυτό μπορεί να το κάνει από μόνο του. Διαβάστε στο παιδί σας μέχρι να σας ζητήσει να σταματήσετε. Διαβάστε στα παιδιά σας μέχρι να γίνουν έφηβοι, αυτό θα σας βοηθήσει να βελτιώσετε την επικοινωνία μαζί τους και να συζητήσετε για ορισμένα βιβλία.
Τα παιδιά έχουν περιέργεια για τον κόσμο που μεγαλώνουν με τους ενήλικες και ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα για αυτόν τον κόσμο . Όταν είστε με το παιδί σας, κάνετε ερωτήσεις σχετικά με το τί οι δύο σας αντιμετωπίζετε: «Νομίζω ότι οι άνθρωποι μοιάζουν με τα σκυλιά τους ...» , «Πιστεύεις ότι οι γιατροί πρέπει να έχουν ένα ορισμένο είδος προσωπικότητας για να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες του επαγγέλματος...».
Όταν το παιδί σας, σας κάνει μια ερώτηση, απαντήστε με μια άλλη ερώτηση:
«Χμμ ... αυτό είναι ένα μεγάλο ερώτημα. Δεν ξέρω πραγματικά τι είναι αυτό ...... Μήπως είναι ....; Για να μην ....... ;». Όταν ακούτε μια ενδιαφέρουσα είδηση, να απενεργοποιήσετε το ραδιόφωνο ή την τηλεόραση και να μιλήσετε με το παιδί σας σχετικά με αυτή. Στο δείπνο, αν είναι τα γενέθλια ενός διάσημου προσώπου, κάντε μια συζήτηση σχετικά με αυτό το πρόσωπο.
Είναι πιο σημαντικό για το παιδί να γνωρίζει πώς να βρίσκει και να αξιολογεί τις απαντήσεις από το να γνωρίζει πολλά γεγονότα. Αν διδάσκετε το παιδί σας το πώς να βλέπει τα πράγματα, το διαδίκτυο είναι συνήθως πολύ πιο εύκολη και γρήγορη πηγή από ότι μια βιβλιοθήκη, και αυτό καθιστά πολύ σημαντικό το να δώσουμε στα παιδιά μας μαθήματα διαδικτυακής παιδείας. Εκτός από τη βασική ασφάλεια στο διαδίκτυο, τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν ότι ορισμένες ιστοσελίδες δεν είναι αξιόπιστες πηγές των γεγονότων, και πρέπει επίσης να μάθουν πώς να αξιολογούν μια πηγή.